Veegmachines


Wat is de beste manier om de juiste veegmachine te kiezen?

Laat je adviseren door specialisten en vraag een demo zodat je met eigen ogen kan vaststellen dat de gekozen machine de juist is.

Contacteer ons voor vrijblijvend advies

      Eureka S.P.A.    

Groepsfoto Kathagen

Kies ik voor vegen of schrobben?

De keuze is afhankelijk van: het soort oppervlak, het soort vervuiling, het beoogde resultaat.

Als het oppervlak te ruw of te poreus is om te schrobben dan kies je voor vegen.

Als er veel los en droog vuil/stof ligt kies je voor vegen. Ja kan dan, indien gewenst, daarna nog schrobben. (Bij grotere machines valt het te overwegen een machine te kiezen die beide bewegingen in één keer doet. Voorbeeld de Eureka E110R Eco)

Als er veel nat en/of kleverig vuil ligt kies je voor schrobben. 

Het beoogde resultaat kan mee je keuze bepalen. Bijvoorbeeld: in het magazijn ben je tevreden met het veegresultaat, maar in de showroom wil je een beter resultaat, dan ga je schrobben.

Contacteer ons voor vrijblijvend advies

Eureka S.P.A.

Hoe kies ik de juiste veeg/schrobmachine?

Machinaal vegen/schrobben is een kwestie van verbetering van efficiëntie. D.w.z. het moet sneller en economischer gaan dan wat je vandaag doet. Iemand met een veegborstel haalt op zijn best een rendement van 180m²/h bij schrobben is dat 90m²/h. Ga dus kijken hoeveel m² er te vegen/schrobben is. Vergelijk die oppervlakte met de m²/h die zijn opgegeven bij de machine en kies dan de machine die ervoor zorgt dat het werk binnen of rond het uur klaar is. Je moet verder dan nog rekening houden met hindernissen en breedte, maar dat vind je in andere FAQ.

Neem contact met ons voor vrijblijvend advies.

Economie          Eureka S.P.A.

Kies ik best een veegmachine op batterijen, benzine, Diesel of LPG.

In de huidige ecologische regels is het verboden om met benzine of diesel binnen te rijden. LPG is een beetje een grensgeval. Als je dus binnen wil vegen kies je best voor een batterijversie. De huidige batterij technologie is intussen ook zover gevorderd dat ze niet meer moet onderdoen voor de thermische motoren.

Contacteer ons voor vrijblijvend advies

Ecologie             Eureka S.P.A.     

Kies ik voor een walk behind of een ride on machine?

Het belangrijkste is de juiste maat. Heb je binnen die maat de keuze tussen een ride on (opzit) of walk behind (achterloop) machine, dan is het ergonomisch om een ride on te kiezen.

Neem contact met ons voor vrijblijvend advies

Ergonomie          Eureka S.P.A.

Moet ik mijn vuilcontainer leegmaken na elk gebruik?

Wanneer je het vuil in de container laat zitten, riskeer je dat het gaan aankoeken en dan heb je straks veel meer werk dan wanneer je telkens de container leegmaakt na gebruik. Het onderhoud van je machine is van belang voor het resultaat. In een vuile vaatwasser krijg je ook geen schone vaat.

Contacteer ons voor vrijblijvend advies

 

Eureka S.P.A.

Welke machine moet ik kiezen als ik een helling heb?

Als je een helling in de te vegen/schrobben oppervlakte hebt, of als je een helling moet nemen om op de te vegen/schrobben plaats te komen, hou dan rekening met de hellingsgraad die is aangegeven in de technische gegevens van de machine.

Neem contact met ons voor vrijblijvend advies

 

Hellingsgraad          Eureka S.P.A.

Hoe vaak moet ik de borstels vervangen?

Op de hoofdborstels staat meestal een indicatie. Zodra die de oppervlakte raakt moet je onmiddellijk de borstel vervangen. De borstelharen mogen hoe dan ook nooit korter zijn dan 10mm voor schrobborstels en 1/3 van de oorspronkelijke lengte voor veegborstels.

Hoelang borstels meegaan is afhankelijk van het soort vloer en het aantal keren per week dat je veegt of schrobt.

Contacteer ons voor vrijblijvend advies

Eureka S.P.A.

Hoelang kan ik rijden met één batterijlading?

Bij een batterij aangedreven machine staat de maximale duur aangegeven. 

De effectieve tijd wordt beïnvloed door:

  • Het onderhoud van de batterij.
  • De lading van de batterij.
  • De oppervlakte.
  • De hellingen

Je mag ervan uitgaan dat je, bij goede staat van batterijen en machine, je altijd voldoende lang kan rijden om het werk gedaan te krijgen, op voorwaarde dat de machine de juiste is voor het werk.

Neem contact met ons voor vrijblijvend advies

          

Ik kom niet toe met één batterijlading om mijn werk te doen. Hoe komt dat?

Dit kan meerdere oorzaken hebben:

  • Je batterijen waren niet volledig opgeladen.
  • De batterijen geraken niet meer volledig opgeladen door gebrekkig onderhoud.
  • De batterijen geraken niet meer volledig opgeladen door tussenladingen.
  • De batterijen zijn versleten.
  • De batterijlader is defect.
  • De machine is niet op maat van de toepassing.

Vraag advies bij onze service.

          Batterijen

Waarom gaat mijn batterij niet zo lang mee?

Er zijn meerdere oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat je lood/zuur batterij snel tot zelfs zeer snel versleten is.

  • De lading lager laten komen dan 20% van de totale capaciteit van de batterij. (De meeste machines zijn hiertegen beveiligd, bij twijfel kan je best tijdig opladen als de batterijindicator een lage stand aangeeft). Laat je dit wel gebeuren zal je batterij bij het opladen niet meer de volle capaciteit kunnen laden. Laat je het echt te ver onder de 20% komen kan het zelfs gebeuren dat je de batterij niet meer krijgt opgeladen.
  • Tussenladen. Dit wil zeggen, bijvoorbeeld tussen de middag de machine even aan de lader hangen om wat extra werktijd te winnen. Als je een batterij aan de lader hangt moet je ze laten hangen tot ze helemaal is volgeladen. Ga je voortijdig de lading stoppen dan zal je de volgende keer de batterij niet meer tot de volle 100% van de capaciteit kunnen opladen.
  • Water niet tijdig bijvullen. Je moet regelmatig het waterniveau in de batterij controleren. Het niveau moet tussen de twee aanduidingen staan. Is dat niet zo moet je bijvullen tot het weer tussen de twee strepen staat. (OPGELET: niet hoger vullen dan de bovenste streep en draag handschoenen en veiligheidsbril. Batterijzuur is agressief en schadelijk voor de gezondheid) Vul je niet tijdig bij dan zal je batterij aanslag krijgen op de platen waardoor je ze niet meer voor de volle 100% van de capaciteit kan opladen.
  • Te vlug laden. Bijvoorbeeld 20% verbruiken en dan weer bijladen. Technisch kan dat niet echt kwaad maar je batterij zal minder laadcycli meegaan. De levensduur van een goed onderhouden batterij wordt uitgedrukt in laadcycli. Een batterij krijgt daarvoor 2 cijfers mee. Bijvoorbeeld 1.000 - 800. D.w.z. dat je batterij 1.000 keer kan geladen worden tussen 20% en 100% en maar 800 keer tussen 80% en 20%.

Het is dus duidelijk dat de levensduur vooral afhang van hoe jij, als gebruiker, ermee omgaat.

Een gel batterij vergt geen onderhoud, maar heeft ook van bij de start minder laadcycli. Een gel batterij is ook gevoelig aan fout laden.

Contacteer onze service voor advies

          Batterijen

 

Vind je niet wat je zoekt?

We helpen je graag verder.

Contacteer ons
De professionele adviseurs van het Kathagen team staan voor jou klaar.
Team Kathagen
Contacteer ons: info@kathagen.be